Deze pagina maakt deel uit van de website van het LaoShan Centrum Holland
" Vakantie
met een extra dimensie!
Verstilling en verdieping
Oostenrijk Mallorca Ibiza Duitsland Nederland "
|
Achter bijna iedere vorm schuilt wel een verhaal, soms een mythe, soms waar gebeurd. Dat laatste is het geval met het verhaal achter GuoLinQiGong. Guo Lin is een zeer oude Chinese dame, kleindochter van een QiGongmeester, die zo'n veertig jaar geleden kanker kreeg. Na haar operaties was ze er evengoed slecht aan toe en haar situatie was eigenlijk hopeloos. Daarom besloot ze met alle inzet Qigong te beoefenen: uit verschillende daoistische en boeddhistische oefeningen ( waaronder de 2000 jaar oude "Bewegingen van de 5 dieren" van dokter Hua Tuo )stelde ze een QiGongprogramma op, wat ze intensief zelf oefende. Sinds haar genezing woont en werkt Guo Lin in Peking. Haar "Nieuwe QiGong" is wereldberoemd geworden en wordt in talrijke klinieken toegepast voor de meest uiteenlopende ziektebeelden, maar vooral ook bij kanker.
Kort maar krachtig, zo'n verhaal! Gezien de Chinese traditie zal het wel zó zijn geweest dat zij zowel acupunctuur, acupressuur, kruidenbehandelingen én QiGong/Rujing heeft gedaan om te overleven. Maar zeker is dat QiGong zeer intensief en met volle eigen inzet gedaan moet worden om de zelfgenezende kracht van het lichaam weer op gang te brengen. Tegenwoordig in de klinieken in China - zoals in die van het Internationale LaoShan Centrum, dat verbonden is aan de ultra-moderne Universiteit van QingDao - wordt GuoLinQiGong naast de andere facetten van de Chinese én Westerse geneeskunde, toegepast bij meerdere chronische ziektes, ziektes van het hart, de lever, de nieren en ook bij alle vormen van kanker. Idere soort aandoening heeft zijn eigen specifieke manier waarop deze QiGongsoort uitgevoerd moet worden. Bij aandoeningen bijvoorbeeld, die door een overmaat van Yang-energie van de lever ontstaan zijn, zoals hoofdpijn, slapeloosheid, hoge bloeddruk e.d. moet men in de bewegingen bijzonder aandacht geven aan de draaiende gewrichtsbewegingen, en gelijktijdig de ogen zeer bewust openen, daar via de ogen een overschot van LeverYang afgevoerd kan worden. Bij hartklachten zal de GuoLinQigong zeer zacht worden uitgevoerd. Bij kanker is de toepassing heel krachtig en bijna militant. Dat betekent voor de patienten 3 uur per dag - s'morgens vroeg anderhalf uur en s'avonds eveneens anderhalf uur - in de buitenlucht intensief oefenen! Je kunt je voorstellen wat dat vraagt, als je je al erg ziek voelt. Zoiets kan haast alleen maar in een elkaar motiverende groep, in een kliniek waar je de ondersteuning krijgt van artsen en therapeuten.
GuoLinQigong is echter voor
óns een hele mooie en meditatieve loopvorm. Bij voorkeur buiten,
en dan in een zuivere en mooie natuuromgeving, zoals wij het
Guolin-lopen tijdens de natuurvakanties s'morgens en s'avonds in
het hooggebergte of aan de zee doen, werkt het opnemen van Chi
des te sterker. Een belangrijke stelling van Guo Lin zelf is:
neem een vast beeld voor ogen, iets moois, iets zuivers...iets
wat jou persoonlijk in harmonie brengt. Zijn er leverproblemen,
dan richt je je innerlijke blik op een vredig beeld met een mooie
groene kleur. Dat beeld verander je gedurende een bepaalde
voorgenomen periode niet meer, zodat je je werkelijk ermee
vertrouwd maakt en de geest iets moois heeft om zich "mee
bezig" te houden i.p.v. duizend en een gedachten te laten
rondgaan.
Het ritme (kort kort lang) is eveneens zeer belangrijk bij het
tot rust brengen van de geest. Deze merkwaardige inademing brengt
veel zuurstof in het lichaam, waarna op de lange uitademing deze
zich kan verspreiden tot in iedere cel! GuoLinQigong is niet
gemakkelijk overigens, want vanwege de motoriek, zoals zo vaak
bij Qigong, moet je (in het begin) wel wakker zijn! Yin en Yang
zijn weer beide aanwezig, en dat maakt het moeilijk!
Voor mij, in de lessen die ik geef, is het belangrijkste aan
GuoLinQiGong: "Kunnen wij ons werkelijk loslaten?"
XiXiHu
Kunnen wij de in-ademing Xi-Xi (twee keer kort inademen door de neus) werklijk vanzelf laten komen en toch de diepte laten bereiken? Kunnen wij afstand doen van het idee dat wij zelf uitgebreid moeten inademen, zodat prompt onze vaak verborgen maar diep onderliggende angst niet voldoenbde (lucht) te krijgen ( en verplaats dat maar eens naar ons dagelijks leven) of zelfs te stikken, bewust wordt? Lukt het ons de borstkas als meest passieve deel van het menselijk lichaam ontspannen te houden en alleen een verbinding " voorste deel neus-middenrif " te laten zijn, of zelfs nog beter " voorste deel neus-middenrif-voet"?
Kunnen wij werkelijk in de
uitademing Hu ( spreek uit: hoe) onze rug vanuit de derde
lendewervel en ons lichaam (achterlangs en middendoor) tot in en
óm de voetzool loslaten? Een uitspraak van lerares Hetty Draayer
(meditatie en energiewerk): " aan ruggen kun je eigenlijk
alles al zien!"
In het nidden van de rug - derde lendewervel - vind je het al dan
niet loslaten van het willen, het moeten, het ons rechtop houden.
Precies dat wat we vroeger hebben aangeleerd gekrégen: Zit toch
rechtop! (holle rug) Hou je toch groot! (stijve rug) Wees flink!
Doe je best! Wees een doorzetter....Maar ook van onszelf: trotse
ruggen, koppige ruggen, ruggen tegen wil en dank....
Achter alle " moeten van onszelf of van anderen " zit
eigenlijk stilletjes een eigen "willen". De vraag is
dan natuurlijk, wát we zo nodig daar zitten te willen!
"Ik moet.....want als ik dat niet doe, dan.....en dát wil ik
niet". Als we dat weten, ons bewust worden, kunnen we het
misschien langzaam leren loslaten. Dan kan de rug vanuit de
taille zeggen: " hè, hè, even gaan zitten! Eventjes niets
hoeven! Lekker, zeg....nóóit meer iets hoeven!" En
eindelijk is dan je rug récht!
Vaardigheden
Naast het zinken en de kracht in de voet komen de andere vaardigheden binnen de GuoLin QiGong er nog bij.
Het harmonisch
zijwaarts draaien van het hoofd: achter in en langs de
schedelrand voelend, waar zoveel acupunctuurpunten zitten. Het
draaien van het hoofd vind je terug in meerdere Qigongvormen,
zoals de Acht Brokaten, de QiGong voor het Hart en andere vormen.
Als therapie voor bijvoorbeeld hoofdpijn en een volkomen het
hoofd kunnen loslaten langs de wervelkolom tot in het bekken
wordt het hoofddraaien veelvuldig aangewend. De stimulering van
de acupunctuurpunten aan de rand van de schedel harmoniseert de
orgaanfuncties, terwijl de nekspieren zich ontspannen tot diep in
de grote rugspieren, en het nekkuiltje wijd open kan gaan.
Het draaien van de taille: direkte activering
van Ming Men (DuMai 4), van de Shupunten van de nieren, maar ook
van de andere shupunten op de blaasmeridiaan in de rug, en
natuurlijk aan de zijkant galblaasmeridiaan. Innerlijk masseert
men daarmee gelijktijdig lever, milt en darmen, want door de
tailledraai worden beurtelings lever, maag en milt samengedrukt
en weer vrijgelaten, de darmen worden bewogen. Dat maakt de
organen en de darmen vrij van verklevingen, er komt weer ruimte!
De bijkomende zich steeds herhalende spiraalvormige arm-
en handbewegingen brengen zpveel energie opstijgend
vanuit en tegelijk dalend in afwisselend links- en rechtsonder
dat we het warm krijgen! De voortdurende roulatie via de
vingertoppen naar long- en hartmeridiaanpunten op de beide zijden
van de pols harmoniseert heel sterk alle hand/armmeridianen en
het LaoGongpunt, midden handpalm.
In het begin komt " het warm krijgen " trouwens meer
van de inspanning van het denken van het hóófd dan van wat
anders, hoor....het is ook zó moeilijk!
Maar later, in het rustige cadans-ademen XiXiHu en het "
bekken openen, kracht in de voet en lóslaten ", komen een
aangename warmte en rust werkelijk van binnen uit.
Zeker in ons klimaat, waar koude en vochtigheid sterke invloeden
van buitenaf zijn, zijn de warmtebrengende QiGongvormen als de
Qigong voor het Hart, de 18 Bewegingen en GuolinQiGong van belang.
Zoals bekend is, is voor de gezondheid van de mens een
energetisch evenwicht tussen Yin en Yang-energie noodzakelijk.
Als de Yin energie in de Yinmeridianen te sterk toeneemt (
bijvoorbeeld ook door factioren van buitenaf, zoals koude en
vocht) zodat zij gaat stagneren, omdat er te weinig Yangenergie (warmte)
aanwezig is om de Yin in beweging te brengen, kan het belangrijk
zijn naast juiste voeding, de verwarmende Qigongvormen (DongGong=bewegende
Qigong) te beoefenen, bijvoorbeeld bij alle reumatische
aandoeningen en kanker...
Het lopen
Vanuit de wijdronde dwarsdoorsnede tussen de twee lichaamshelften, waar onze energiebronnen stralen, waar ook de DuMai en de RenMai zich bevinden (kleine energiekringloop) vind je je eigen rechte weg: strak rechtdoor en gevoed vanuit ons voertuig van linker- en rechterkolom, afwisselend draaiend en uitstappend naar onze linker- en rechterhelft. De rechte weg....in het moment van hier en nu laten we het lichaam c.q. de persoonlijkheid met al zijn kwaliteiten zinken tot op de bodem, vanuit een ontspannen midden opent het bekken c.q. de levenstroom zich en neemt de geest mee vooruit, het lichaam volgt de geest, vloeit met ontspannen kracht in het nieuwe moment van hier en nu, en laat zich opnieuw geheel daarin los. Deze symboliek vinden we in iedere loopbewegi9ng terug, of dat nu Kin Hin is in de ZEN training of een van de loopvormen uit de QiGongtherapie.
Maar kunnen we dan in het
lichte stretchen van nek en taille nog steeds vrij en vrolijk
loslaten naar de aarde (taille-onderrug-stuitje-hiel)? Kunnen we
vanuit de derde lendewervel op de eerstvolgende Xi zo loslaten
dat het lichaam vanzelf vanuit de gedraaide torsie op zijn plaats
"springt" bij de schuine uitstap?
Alle motorische vaardigheden (draai hoofd, taille, ledematen)
zijn zeker belangrijk voor onze gezondheid en ons functioneren,
voor de verbinding van linker- en rechterhersenhelft...maar wat
te denken van iemand die alles prachtig kan bewegen, prachtig
alle genoemde punten dus activeert, zijn hele voertuig goed
beheerst....maar zichzelf niet kan loslaten in de aarde?
Loslaten
Heel bijzonder vind ik dat de
klank " Hoe " bij de Soefi's God betekent, in de
anthroposofische euritmie de lengtezuil - via middelste kanaal
wervelkolom - tussen hemel en aarde aanduidt, en bij de Chinezen
gewoon " uitademing " betekent. God - lengtezuil
lichaam - uitademing: één klank, één begrip, overal ter
wereld hetzelfde. Het kan eigenlijk ook niet anders, want mensen
zijn nou eenmaal mensen. Wij zitten allemaal hetzelfde in mekaar.
Onze belangrijkste ( en uiteindelijk misschien wel énig
belangrijke) vaardigheid is voor mij dan ook het kunnen loslaten
in de aarde: God - lengtelijn tussen hemel en aarde - uitademing.
Het lichaam wordt dan een wijd leeg vat, open naar de hemel,
gedragen door de aarde. In dat wijde lege vat kan de energie
vrijuit doorstromen.
Dat kán je leven redden, in de ruime zin van het woord!