Home

Over ons

QiGong

Jaarprogramma Cursussen

Workshops Nederland

Leesboek

Linken

Ervaringen

Email

 

Deze pagina maakt deel uit van de website van het LaoShan Centrum Holland

Bezinningsweken en weekends met Meditatie en QiGong

" Vakantie met een extra dimensie!
Verstilling en verdieping

Oostenrijk Mallorca Ibiza Duitsland Nederland "

 

QiGongtherapie bij Burned Out                                         

door Maria Louise Kool

 

Als geest, lichaam en ademhaling tot rust kunnen komen en (weer) in een harmonische verbinding met elkaar staan, dan wordt ons denken helder en rustig, ons voelen wordt warm, ons willen kent de juiste richting. In ons dagelijks leven weten we dan op de juiste manier met onszelf en onze omgeving om te gaan. In ons doen en laten nemen we dan de juiste beslissingen. Daarom is het van belang regelmatig een periode voor jezelf of met elkaar te nemen om tot stilstand te komen in de hectische voortgang van het dagelijks leven. Even te "vergeten" , los te komen van alles wat belangrijk is of lijkt, en alleen je eigen diepte, je eigen stilte en rust, je eigen lichaam (weer) waar te nemen. Een rustige geest is diep naar binnen gecentreerd in het lichaam, waarbij het lichaam loslaat en ontspant tot in de diepte van je voeten en de aarde, en de ademhaling tot rust komt in de onderbuik. Middelen om deze toestand te bereiken zijn QiGong en ZEN.

Zen is eigenlijk doodgewoon: het totaal in iets opgaan, je volledig concentreren op wat je doet, en wel zonder enige gedachte. Soms gaat dat vanzelf, bijvoorbeeld bij snelle sporten zoals squashen of badminton, waar geen tijd is om te denken en alleen ruimte om te doen, om n te worden met de bal, je eigen lichaamsbeweging, je adem, je medespeler en de zaal/muur. Of bij cadanssporten zo als (marathon)schaatsen of joggen, waarbij door de langdurige regelmatige cadans de geest tot rust gebracht wordt, zoals kinderen dat op een schommel doen. Je kunt ook totaal opgaan in handenarbeid en kunstzinnige bezigheden., of genieten van een wandeling en daarbij al je beslommeringen voor een moment "vergeten". Doordat je met iets bezig bent, vergeet je "per ongeluk" al het andere. Je laat het los en dat is vaak gezond en prettig!

Je kunt echter ook bewust kiezen voor het loslaten van je denken en emotionele voelen: dan wordt het een oefening en een training van de wil en de geest. Een van dat soort oefeningen heet ZA-ZEN. Za-Zen betekent: helemaal opgaan in het zitten. Alleen maar voelen dat je zit en ademt. Van niets anders meer weet hebben. De geest is op dat moment "leeg" . Maar doordat onze geest zo onrustig is en er vele spanningen zijn in het lichaam, fladderen onze gedachten en gevoelens overal heen en vergt het veel inspanning, training van de wil en discipline om de aandacht gedurende de vastgestelde tijd ook daadwerkelijk uitsluitend ( en iedere keer opnieuw) bij het "voelen dat je zit" te houden.

QIGONG is zowel ZEN als een weg naar ZEN
QiGong betekent diep geconcentreerd in het lichaam voelen, bewegen op het ritme van de ademhaling, de spieren steeds weer ontspannen en bewust de energiebanen van de organen (meridianen en acupunctuurpunten) openen.

Dat bewegen in het algemeen harmoniserend is voor lichaam en geest weet wel iedereen. Dat door bewegen niet alleen spierzwakte en spierstijfheid verholpen worden is natuurlijk ook bekend. Maar dat bewegen ook zonder dat we het weten op de spijsvertering (en darmen) inwerkt en daarmee op ons gehele gestel, is iets wat we ons niet altijd realiseren! We hebben allemaal wel eens ervaren dat bewegen voor lichaam en geest gezond is: wandelen, fietsen.... je lichaam weer voelen, de wind door je haren, de zon op je huid.... Dat doet al goed! Weer "natuurlijk" zijn! Je knapt er van op!
De bewegingsleer QiGong, vooral als we het buiten in de frisse lucht, in een zuivere natuur beoefenen heeft alle facetten van het sportieve en recreatieve bewegen in zich, maar is daarbij een meditatieve vorm van bewegen en met extra bijkomende dimensies!
Qigong is naast "gewoon" bewegen een bewust extra inwerken op het orgaansysteem d.m.v. de meridianen, de energiebanen in het lichaam. Er wordt dr en gelijk mt het zacht maar intensief bewegen van het spier- en gewrichtstelsel - zeer uitgebreid en bewust aan het harmoniseren van de organen gewerkt. Evenwichtige orgaan-functies bevorderen bijvoorbeeld dat emoties tot rust komen, waardoor de geest weer stiller wordt. Daardoor zal de geest zich weer meer centreren in het "midden", daardoor ontspant lichaam en adem weer meer, hetgeen de geest weer verder tot rust brengt: geest, lichaam en ademhaling werken voortdurend wederzijds op elkaar in.

We willen weg uit het onrustige denken van het hoofd en terug naar het voelen van het lichaam. Met een onrustig "hoofd" kan het lichaam niet ontspannen zijn, kan de adem evenmin rustig en diep zijn. De organen van het lichaam verliezen hun energie of worden overactief, waardoor disharmonie ontstaat die zich tot op ieder niveau kan doorzetten.
Uiteraard bevordert Qigong dus ook de fysieke gezondheid aanzienlijk!

Als de geest stil is, is het lichaam ontspannen en de ademhaling rustig: er komt ruimte voor gezondheid.
Een samenspel van stress, werkdruk en emotionele factoren kan langzamerhand leiden tot een steeds verdergaand proces van geblokkeerd raken. In een wereld waar weinig tijd en gelegenheid is om tot stilte en rust te komen, kunnen we steeds verder van onszelf vervreemd raken. We worden gedomineerd door gedachten van "moeten en willen" , door gevoelens van diepe ontevredenheid en machteloosheid .... en zonder dat we het weten, spannen we ons lichaam meer en meer aan! De nek, schouders en rug, dat belangrijke doorgangsgebied van de Yangenergie, raken geblokkeerd, de okselruimte trekken we samen, de taille raakt verkrampt.... het vrtdurende denken en zelfs pgejaagde denken belast ons lichaam, onze organen en het zenuwstelsel. En langzamerhand verliezen we onze energietoevoer.
Mt alle druk die we op onszelf uitoefenen en die van buitenaf op ons uitgeoefend wordt, wordt zo de situatie voor het lichaam en de geest onhoudbaar. We raken gewoon op.

Wat is QiGong nou eigenlijk?
QiGong als zeer oude Chinese (zelf)geneeswijze is een van de pijlers van de Chinese Geneeskunst. Samen met acupunctuur, acupressuur en kruidenleer is zij een methode die door middel van beweging gecombineerd met de ademhaling, het lichaam nieuwe energie kan geven en de disharmonie weer kan opheffen.
Tijdens de mooie zachte bewegingen, die alle gewrichten en spieren intensief maar rustig trainen, gaat de aandacht naar het ontspannen van het lichaam, en het voelen en bewegen van de gebieden waar zich belangrijke punten ( acupunctuur ) of banen bevinden ( meridianen ). De oefeningen worden meestal op zachte potische Chinese muziek uitgevoerd of buiten in de natuur bij het luisteren naar de natuurklanken om je heen.

QiGong kent vele vormen en oefeningen. Er zijn hele stille delen, maar ook levendige en sierlijk beweeglijke oefeningen. QiGong kent zelfs krachtig dynamische vormen (bijvoorbeeld "De Draak ontwaakt" ) die zeer vitaliserend werken. Een van de bijzondere Qigongvormen is "Het geheime lied van de Zes Genezende Klanken" , een hele oude oefening die niet alleen dagelijks voor de gezondheid gedaan wordt, maar ook ter spirituele ontwikkeling en verbinding met onze oorsprong.
De 6 Klanken reguleren en harmoniseren de 5 grote Yin energievelden en maken de organen vrij , in volgorde van de 5 Elementenleer uit de Chinese Geneeskunst (de 6de klank is die van de drievoudige verwarmer).

QiGong volgt de volgorde van de 5 Elementen. Ze zal altijd een samenspel zijn van de inwerking van alle organen op elkaar, maar bijvoorbeeld bij een overbelasting van het hoofd (het denkwerk, het concentreren, piekeren en tobben) zullen we in de gehele cirkel der 5 Elementen een zeker accent leggen op maag/milt en op de nieren. Daar zijn prachtige oefeningen voor o.a. uit de QiGong der 4 Jaargetijden of uit de TaiChiQigong 18 bewegingen.
Bij een overbelasting van bijvoorbeeld het emotionele leven (rouwverwerking) zal de voorkeur ook uitgaan naar de mooie sequens "QiGong voor het Hart" en zullen we echter de longen extra aandacht geven, de lever tot rust brengen. Zo kun en moet je met Qigong heel algemeen op het gestel inwerken, maar ook wat specifiekere accenten leggen. Bij burned out is - naast ernstige overbelasting - ook meestal sprake van emotionele factoren, zoals verlies van idealen en teleurstellingen ( een zekere mate van rouw) of relationele problemen (woede en verdriet). Rouw- en verliesverwerking is dus een onderdeel van de algemene therapie, en zker zinvol bij burned out.

En waar leidt het toe?
Als wij innerlijk in rust zijn, in het midden gecentreerd en vanuit de diepte in ons en de warmte achter ons in contact met onszelf en onze geestelijke en lichamelijke grenzen, als we doorstromen in energie, dan leven we evenwichtig. We zorgen goed voor onszelf en we kunnen ook ondersteunend voor anderen zijn in de bezigheden die we gezamenlijk hebben. Wij weten wat we willen (of moeten) en hebben oog voor grenzen van anderen en van onszelf. Dan kan er een positieve uitwisseling met degenen naast ons ontstaan.
Wij zijn dan vanuit ons centrum helder en open rondom in ons handelen in de wereld.
Vanuit een nieuw uitgangspunt kunnen we weer (gaan) meedraaien in de wereld.

Lees ook het artikel over
Rouwverwerking (klik hier)
De Zes Genezende Klanken (klik hier)

 

 

Mijn ervaring met QiGong tijdens een burnout.

Vorig jaar heb ik een seizoen de QiGonglessen van Maria-Louise gevolgd. Ik heb dat destijds als zeer ontspannend ervaren. Door omstandigheden kwam het er niet van om in september weer mee te draaien.Sinds begin december ben ik thuis: opgebrand, hyperventilatie, moe, prikkelbaar, slecht slapen, geen concentratie en wat ik zelf het ergste vind: het voelt alsof ik geen controle meer over mezelf heb. Ik kreeg de kans om nog 3 lessen QiGong bij het LaoShancentrum mee te draaien en dat wilde ik erg graag.
Tijdens de eerste les vond ik de bewegingen erg ontspannend om te doen. Het kostte me wel veel moeite om op mijn ademhaling te letten. Toen ik er zo bewust mee bezig was besefte ik eigenlijk pas hoe oppervlakkig en schokkend mijn zuurstof werd aangevuld. Aan het eind van de les had ik een heel apart gevoel dat ik het beste kan omschrijven als: " ik voelde mij weer als n geheel " . De rest van de dag voelde ik me rustiger dan de periode daarvoor, dichter bij mijn eigen ik.
Een week later de tweede les .... na een aantal bewegingen gingen we ons losschudden: een heerlijk gevoel, maar ik merkte al meteen waar mijn "probleem" zat: hoofd en schouders zaten als een blokje op de rest van mijn lijf. Mijn schouders waren gevoelig "ik heb ook veel op mijn schouders op dit moment".
Wat ik wel erg fijn vond was dat mijn ademhaling soepeler ging, minder schokkerig.
Er was ook een oefening waarbij werd gezegd "in je eigen centrum blijven" . Nou, dat ging dus heel moeilijk voor mij, ik was er steeds uit. Precies zoals het de laatste jaren al met me ging, steeds buiten mezelf rennen. Ik vond het een hele ervaring dat dat er zo uitkwam. Voor mezelf heb ik gemerkt dat ik rustiger wordt van QiGong en dat ik dichter bij mezelf kan komen. Ik let nu meer op mijn ademhaling en eenvoudige oefeningen doe ik thuis, in ieder geval om de hyperventilatie tegen te gaan. Ik ga zeer zeker in september verder met de lessen, jammer dat er een paar maanden tussen zitten.

Cursusdeelneemster
Zutphen

 

Stresspreventie met QiGong
door Peter van Rosmalen

 

Afgelopen zomer (2001) heb ik deelgenomen aan een week Qigong te Obervellach in Oostenrijk, nadat ik een proefles Qigong had bijgewoond bij Gerhard in Apeldoorn.
De manier waarop ik in aanraking kwam met Qigong was eigenlijk toevallig. Ik was op zoek naar "iets" wat mij innerlijke rust kon geven en iets waarbij ik kon bewegen. Ik wilde immers ook wat aan mijn conditie doen, in de wetenschap dat een gezonde geest in een gezond lichaam huist. Aangezien ik best een job heb met een hoog stressgehalte ben ik mij er terdege van bewust dat ik af en toe gas terug moet nemen.
Ik had al diverse workshops, meditatievormen geprobeerd en "het" niet gevonden. Ik realiseer mij dat dit aan mij ligt omdat er namelijk veel mensen zijn die er ongetwijfeld wel hun rustpunt vinden. Na een zoektocht op het web kwam ik op de site van het LaoShan Centrum terecht met iets over Qigong. Nooit van gehoord en nieuwsgierig als ik ben de informatie gelezen en de belangstelling was gewekt. Vol verwachting maar ook met een gevoel van zou dit "het" zijn vol goede moed begonnen aan de proefles.
Na 10 minuten was ik om. De sfeer en de wijze waarop Qigong je pakt is fenomenaal. Zonder enige oefening was ik in staat grotendeels mee te doen en wat heel belangrijk was te voelen w at Qigong met je doet. Ik ervaarde dat mijn gespannen gevoel van mij afviel en dat de ogenschijnlijk langzame doelloze bewegingen "iets" met je doen. Juist dit "iets" was wat ik zocht. Ik merkte dat de combinatie van "bewegend mediteren" de vorm was om bewust aan je gezonde geest te werken en dat het op een onverklaarbare wijze ook een gunstige uitwerking heeft op je mentale gesteldheid. Verbaasd constateerde ik dat Qigong zowel rustgevend en relativerend werkt.
Een collega van mij die tegen de burn out aan leunde en dus de waarschuwingen van zijn lichaam negeerde, heb ik Qigong geadviseerd en mijn ervaringen met hem gedeeld. Hij deed wat lacherig en refereerde aan al die Chinezen die in de buitenlucht ogenschijnlijk een soort slowmotion dansje uitvoeren.
Onlangs heb ik hem nog gesproken toen hij bij de haptonoom vandaan kwam. Van hem had hij het advies gekregen om eens iets met Qigong te doen: dit was namelijk een prima middel om de burn out te bestrijden. In de wetenschap dat toeval niet bestaat heb ik hem nog veel geluk gewenst.

Peter van Rosmalen
Amsterdam